ועדת האתיקה והבוררות

יתרון לחברי לשכה

 

 

ההחלטה האחרונה של ועדת האתיקה מיום 31.1.19:

לקישור - לחצו כאן

 

 

בשנים האחרונות, עזרה לשכת המתווכים לפתרון סכסוכים באמצעות גישור ובוררות בפני ועדת האתיקה של הלשכה. תהליך הבוררות בלשכה מבוסס על שיתוף פעולה, דיאלוג והקשבה, בנוכחותנו- כצד שלישי ובהתייעצות עם היועץ המשפטי עו"ד צבי הדרי. לשמחתנו, הצלחנו לאפשר לציבור הרחב ולחברי הלשכה להגיע לפתרון יעיל וזול של בעיות, מבלי להזדקק לערכאות על ההוצאות והזמן הרב הכרוך בהן.

כך, יצרנו פתרון לסכסוכים ו/או חילוקי דעות בין מתווכים חברי לשכה ולאימוץ של נורמות והתנהגויות אתיות ומקצועיות.

 

לפניכם כמה דוגמאות להתערבות ועדת האתיקה:

 

 

 

היה גורם יעיל?

 

ישנם מקרים שבהם לקוחות קובלים על התנהלותו של מתווך גם לאחר גמר העסקה ותשלום דמי התיווך, בתואנה שהמתווך לא תיפקד כגורם יעיל או שלא סייע בסגירת העסקה כפי שהם היו מצפים ממנו.

במקרה הנדון לקוחה הגישה לועדת האתיקה תלונה כנגד מתווך בעניין תביעה להחזר דמי תיווך ששולמו כנגד עסקה לרכישת דירה (1.5% כולל מע"מ מסכום העסקה) .למרות שהעסקה הושלמה, והסכום שולם במלואו טענה הלקוחה לכשלים בהתנהלותו של המתווך וערערה על היותו הגורם היעיל בחתימת העסקה, משום שראתה את הדירה כבר לפני שנפגשה איתו ומשום שלטענתה לא היה מעורב כלל במו"מ שהוביל לסגירת העסקה. המתווך טען כנגדה כי פעל כדין וכמתחייב ועל פי חוק ועבודתו ביצירת הקשר שיצר בינה לבין עוה"ד של המוכרים הביא לסגירת העסקה לשביעות רצונם.

ועדת הבוררות סייעה לצדדים להגיע להבנה בדרך של גישור ולייצר בעצמם פתרון שיסיים את הסכסוך ביניהם ויאפשר להם להרגיש בנוח ולא מקופחים או מרומים. הצדדים קיבלו על עצמם לחלק ביניהם את הסכום שנותר במחלוקת ובכך להגיע לעמק השווה.

 

 

 

 

 

מי אמר מה?

 

לעתים נאמרים חילופי דברים בע"פ בין מתווכים ללקוחותיהם או בינם לבין עורכי הדין. מעמדם החוקי של דברים אלה הוא חלש ולא מבוסס כי אי אפשר להוכיח מה שנאמר בע"פ ובוודאי שלא ניתן לפרש למה הייתה כוונת האומר. לכן אנו מסתמכים על פי רוב רק על ראיות מתועדות.

במקרה הנ"ל קיבלה תלונה של לקוח כנגד מתווך בעניין החזר תשלום עמלת תיווך במכירת נכס. טענתו של הלקוח הייתה שהמתווך ויתר בע"פ על שכר טרחתו במו"מ שהתפתח ביניהם במעמד חתימת החוזה, מחוץ לחדר שבו נחתם החוזה. במהלך טיפולנו בעניין ראינו כי מצד הדין ההתקשרות בין הצדדים הייתה כחוק בטופס הזמנת שירותי תיווך במקרקעין ע"פ חוק המתווכים במקרקעין, עם זאת היו כשלים וקשיים בתקשורת במעמד חתימת הסכם המכר על הדירה האמורה. בפגישות נפרדות עם הצדדים הבנו כי הצדדים מעוניינים ליישב את המחלוקת ביניהם בדרך של פתרון מוסכם והוחלט כי המתווך יוותר על ההפרש של עמלת התיווך המגיעה לו מהלקוח ומפני דרכי שלום מתחייב לא לתבוע את הלקוח